CARACTERÍSTIQUES DEL PAILEBOT I PROPIETARIS (1)
L’any 1885 un grup de comerciants de Ciutadella acordaren l’adquisició d’un
vaixell per dedicar-lo al tràfic de cabotatge entre Ciutadella i Barcelona.
Aquest grup estava format per Tomàs
Petro Petro (al llibre de baptisme posa Pretus Pretus) (conserge del Cercle
Artístic), Pere Cortès Moll[1],
Bartomeu Bagur Capella i Joan Soliveras Capó, propietaris. En proporció
variable, eren interessats, Cristòfol Bagur
Comella (mariner i botiguer)[2],
Vicent Marquès Marquès, Josep Canet Guitard, Josep Roca Puig, Antoni Orfila
Vinent i Rafael Carretero Fedelich (Antoni Picó Vivó, “Resum històric del
pailebot Paquete Ciudadelano)
L’any 1886 va encarregar la seva construcció el patró ciutadellenc Bartomeu
Piris Salord, cunyat d’un dels propietaris del vaixell, Tomàs Petro Petro, a
les drassanes Cardona de Barcelona regentada pel mestre d’aixa menorquí Miquel Cardona Mir[3],
avi del gran mestre d’aixa Narcís Cardona Griera.
Les característiques d’aquest vaixell eren:
Arqueig total: 78’76 Tones
Arqueig Net: 74’82 Tones
Eslora: 25’80 m
Mànega: 6’38 m
Puntal: 2’40 m
Popa el·líptica i duia un viver de llagostes
Pailebot Paquete Ciudadelano, pintura de Josep Mongay
(propietat de la família Bagur)
Segons Picó, la seva varada va tenir lloc el 24-10-1886[4] i
es va matricular a Ciutadella al foli 15 de la llista 1ª.
Els padrins del bateig van ser el seu patró Sr. Bartomeu Piris Salord i
Teresa Garau Pera-Gili, de Barcelona
El mateix patró, va ser l’encarregat de portar el pailebot des de Barcelona
a Ciutadella
Dia 23-11-1886 el notari de Ciutadella Joan Baptista Trèmol ( segons Joan
Llabrés Bernal, tenia per llinatges
Sastre i Trémol) certificà la
seva compra. Va costar 15000 pessetes (uns 90 euros actuals)
El pailebot va ser qualificat per la seva sòlida construcció i excel·lents
condicions, com un dels millors vaixells de cabotatge i de més caminar que
navegaven en el Mediterrani.
Conten que el citat patró sr. Piris
en moltes ocasions l’havien sentit exclamar parlant d’aquest vaixell:
“El Paquete és com una llançadora”, referint-se a que era un veler molt caminador. En un viatge va fer
la travessia Barcelona Ciutadella en 12 hores, vertader rècord per un veler de
les característiques del que ens ocupa. (A. Picó)
[1] Un dels pioners de la
industria del calçat i fill il·lustre de Ciutadella. En aquella època era
primer tinent d’Alcalde de l’Ajuntament.
[2] Havia estat mariner preferent
de la fragata blindada “Numància” i condecorat per la seva participació a la
batalla del Callao el dos de maig de
1866 (guerra de les illes “Chincha” (Perú) o guerra hispanosudamericana)
[3] Miquel Cardona Mir, neix a Maó 10-09-1846. Va treballar a
les drassanes “Astilleros Cardona” a Maó, propietat del seu pare, Gabriel Cardona
Petrus (1820-1882), alternant el treball, mentre el seu pare era viu, a
drassanes de Barcelona. El 1860 es trasllada definitivament a Barcelona.
“El 1860 abandona definitivament les de Maó (les drassanes), per desenvolupar el seu treball en unes drassanes situades al
Passeig Nacional de la Barceloneta, Moll del Rebaix, que existien des de 1851;
féu societat els primers temps amb el seu propietari i passà a ser propietat
totalment seva a partir de 1860. Hi incorpora maquinària moderna i fins a 48
treballadors. Els treballs més importants van ser les reproduccions de les naus
de Colom: “Pinta” i “Niña”. Va construir una bricbarca, “El Nuevo Ciudadelano”, de 120 tones.
Durant els 44 anys d'activitat va construir quatre barcasses per a càrrega en
el port de Barcelona, de 300 tones. També va fer reparacions en els vaixells
transatlàntics de la “Compañía Pinillos” i “Compañía Transatlántica Española”.
Va iniciar la construcció d'embarcacions esportives a vela i a motor. Es tenen
referències de la construcció de 2 bergantins rodons, d'unes 120 tones, però no
se n'han pogut esbrinar més dades. Va transformar dos vapors, l'Europa i “La Chica”, de l.000 i 4.000 tones respectivament, en sengles
clubs de regates (any 1876 el primer i 1878 el segon). El 1879 construeix el
club flotant de regates per al Club Català. Entre 1882 i 1887 construeix
l'edifici flotant per al Reial Club Nàutic i el “Reial Yatch Club”. També
construeix tres embarcacions per a salvament de nàufrags de 9 i 10 metres.”
Extret del treball: “Narcís Cardona
Griera, el darrer d'una nissaga de mestres d'aixa”. Llum
Torrents i Jordi Montlló
On posa que va
construir una bricbarca “El Nuevo Ciudadelano”, creim que hauria de dir
pailebot “Paquete Ciudadelano”
[4] Picó
diu que la varada va ser el 24-10-1886, però al diari “El Vigía Católico” de
dia 16-10-1886 dona la notícia que dia 13 d’octubre el vaixell va arribar a
Ciutadella procedent de Barcelona
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada