dimarts, 24 de març de 2020

RESUM HISTÒRIC DEL PAILEBOT “PAQUETE CIUDADELANO” (2)


CARACTERÍSTIQUES DEL PAILEBOT I PROPIETARIS (1)


L’any 1885 un grup de comerciants de Ciutadella acordaren l’adquisició d’un vaixell per dedicar-lo al tràfic de cabotatge entre Ciutadella i Barcelona.

Aquest grup estava format per  Tomàs Petro Petro (al llibre de baptisme posa Pretus Pretus) (conserge del Cercle Artístic), Pere Cortès Moll[1], Bartomeu Bagur Capella i Joan Soliveras Capó, propietaris. En proporció variable, eren interessats,  Cristòfol Bagur Comella (mariner i botiguer)[2], Vicent Marquès Marquès, Josep Canet Guitard, Josep Roca Puig, Antoni Orfila Vinent i Rafael Carretero Fedelich (Antoni Picó Vivó, “Resum històric del pailebot Paquete Ciudadelano)
Pere Cortès Moll

Joan Soliveras Capó

Cristòfol Bagur Comella


L’any 1886 va encarregar la seva construcció el patró ciutadellenc Bartomeu Piris Salord, cunyat d’un dels propietaris del vaixell, Tomàs Petro Petro, a les drassanes Cardona de Barcelona regentada pel mestre  d’aixa menorquí Miquel Cardona Mir[3], avi del gran mestre d’aixa Narcís Cardona Griera.
Miquel Cardona Mir
(Museu Marítim de Barcelona)


Les característiques d’aquest vaixell eren:

Arqueig total: 78’76 Tones

Arqueig Net:  74’82 Tones

Eslora: 25’80 m

Mànega: 6’38 m

Puntal: 2’40 m

Popa el·líptica i duia un viver de llagostes 
Pailebot Paquete Ciudadelano, pintura de Josep Mongay
(propietat de la família Bagur)


Segons Picó, la seva varada va tenir lloc el 24-10-1886[4] i es va matricular a Ciutadella al foli 15 de la llista 1ª.

Els padrins del bateig van ser el seu patró Sr. Bartomeu Piris Salord i Teresa Garau Pera-Gili, de Barcelona


El mateix patró, va ser l’encarregat de portar el pailebot des de Barcelona a Ciutadella

Dia 23-11-1886 el notari de Ciutadella Joan Baptista Trèmol ( segons Joan Llabrés Bernal, tenia per llinatges  Sastre i Trémol)  certificà la seva compra. Va costar 15000 pessetes (uns 90 euros actuals)


El pailebot va ser qualificat per la seva sòlida construcció i excel·lents condicions, com un dels millors vaixells de cabotatge i de més caminar que navegaven en el Mediterrani.

Conten que el citat patró sr. Piris  en moltes ocasions l’havien sentit exclamar parlant d’aquest vaixell: “El Paquete és com una llançadora”, referint-se a que era  un veler molt caminador. En un viatge va fer la travessia Barcelona Ciutadella en 12 hores, vertader rècord per un veler de les característiques del que ens ocupa. (A. Picó)














[1] Un dels pioners de la industria del calçat i fill il·lustre de Ciutadella. En aquella època era primer tinent d’Alcalde de l’Ajuntament.


[2] Havia estat mariner preferent de la fragata blindada “Numància” i condecorat per la seva participació a la batalla del Callao el dos de  maig de 1866 (guerra de les illes “Chincha” (Perú) o guerra hispanosudamericana) 


[3] Miquel Cardona Mir, neix a Maó 10-09-1846. Va treballar a les drassanes “Astilleros Cardona” a Maó, propietat del seu pare, Gabriel Cardona  Petrus (1820-1882), alternant el treball, mentre el seu pare era viu, a drassanes de Barcelona. El 1860 es trasllada definitivament a Barcelona.
 “El 1860 abandona definitivament les de Maó (les drassanes), per desenvolupar el seu treball en unes drassanes situades al Passeig Nacional de la Barceloneta, Moll del Rebaix, que existien des de 1851; féu societat els primers temps amb el seu propietari i passà a ser propietat totalment seva a partir de 1860. Hi incorpora maquinària moderna i fins a 48 treballadors. Els treballs més importants van ser les reproduccions de les naus de Colom: “Pinta” i “Niña”. Va construir una bricbarca, “El Nuevo Ciudadelano”, de 120 tones. Durant els 44 anys d'activitat va construir quatre barcasses per a càrrega en el port de Barcelona, de 300 tones. També va fer reparacions en els vaixells transatlàntics de la “Compañía Pinillos” i “Compañía Transatlántica Española”. Va iniciar la construcció d'embarcacions esportives a vela i a motor. Es tenen referències de la construcció de 2 bergantins rodons, d'unes 120 tones, però no se n'han pogut esbrinar més dades. Va transformar dos vapors, l'Europa i “La Chica”, de l.000 i 4.000 tones respectivament, en sengles clubs de regates (any 1876 el primer i 1878 el segon). El 1879 construeix el club flotant de regates per al Club Català. Entre 1882 i 1887 construeix l'edifici flotant per al Reial Club Nàutic i el “Reial Yatch Club”. També construeix tres embarcacions per a salvament de nàufrags de 9 i 10 metres.” Extret del treball: “Narcís Cardona Griera, el darrer d'una nissaga de mestres d'aixa”.  Llum Torrents i Jordi Montlló
On posa que va construir una bricbarca “El Nuevo Ciudadelano”, creim que hauria de dir pailebot “Paquete Ciudadelano”


[4] Picó diu que la varada va ser el 24-10-1886, però al diari “El Vigía Católico” de dia 16-10-1886 dona la notícia que dia 13 d’octubre el vaixell va arribar a Ciutadella procedent de Barcelona