RESUM
HISTÒRIC DEL PAILEBOT “PAQUETE CIUDADELANO”
1920-2020,
CENTENARI DEL SEU NAUFRAGI
INTRODUCCIÓ
Per començar ens hem de situar a la Ciutadella del darrer
terç del segle denou quan l’activitat marítima del port era important, malgrat
les seves dimensions.
“… Es un calan tan estrecho que apenas un bergantín en
bonanza tiene lugar para bornear. Se
interna hacia el NE hasta la mitad de él y después se inclina hacia el E; en la
boca hay 7 brazas de fondo que disminuye de sureste que en la mitad del puerto,
sólo hay 2 brazas, todo cascajo y arenas; en la costa N tiene dos caletillas
inútiles por su poco fondo…” Rafael Oleo i Quadrado (1863) “Notícias
histórico-topográficas de la isla de Menorca y algunas otras concernietes de la
misma”
Port de Ciutadella, darrer terç del segle XIX
El 1870 el Ministeri de Foment, previ dictamen favorable de la Junta consultiva de Camins Canals i Ports, projectà una reforma integral del port a càrrec de l’enginyer Francesc Prieto i Caules, que consistia bàsicament en: la neteja del fons de la dàrsena, l’obertura d’un canal d’entrada d’un calat de set metres, la reconstrucció dels molls de càrrega i descàrrega, la col·locació d’una boia d’amarratge defora el port i la construcció d’un pont de ferro que enllacés les dues ribes.
El 1885, amb
moltes de les obres ja acabades , el port de Ciutadella es va classificar com a
port d’interès general de segon ordre.
Port de Ciutadella principis del segle XX
La marina ciutadellenca de finals del vuit-cents
(1880-1890), segons el llibre “Ciutadella Marítima” d’Antoni Picó Vivó, estava
formada per:
PAILEBOTS:
Paloma
Nueva Estrella
Menorquín
i també, Triunfo, María, Rápido, Roberto, Estrella, Margarita, Nueva Juanita, Galatea i Marina.
i també, Triunfo, María, Rápido, Roberto, Estrella, Margarita, Nueva Juanita, Galatea i Marina.
Una marina que servia per transportar les matèries primeres emprades per a
la industria i els aliments per al consum humà que ens venia de fora. I també
l’exportació al mercat exterior de les manufactures de la industria.
Per poder competir dins aquest món comercial, els propietaris i armadors de
velers de cabotatge volien els seus bucs ràpids i maniobrables per poder fer
els viatges en poc temps i repartir les mercaderies abans que la competència.
Encomanaven construccions sòlides,
marineres i segures, amb bodegues amb suficient capacitat de càrrega.[1]
[1] Els nostres naviliers
encarregaven vaixells que poguessin navegar cinquanta o seixanta anys. Era ben
popular entre la gent de mar una frase que venia a dir que els naviliers
construïen bastiments per tal que poguessin gaudir-ne llurs néts. Emerencià
Roig, La marina del Vuit-cents (1929)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada