EL NAUFRAGI 1
El “Paquete”
navegava a la part, segons contracte signat
el 12 de gener de 1920, on
s’especificava, entre altres coses, que
la tripulació renunciava a tota indemnització que els pogués
correspondre per accident a la mar.[1]
3-3-1920 El 3 de
març de 1920 el “Paquete Ciudadelano” ja es trobava a Melilla i va passar un
fort temporal de llevant estant fondejat al port, cosa que li causà alguns
desperfectes. Aquí on diu “Balandra Ciudadelano” hauria de dir “Paquete
Ciudadelano". Dies més tard el vent va rolar a ponent. En total van ser dotze
dies de temporal.
El Telegrama del Rif 3-03-1920
14-03-1920 El diari
“El telegrama del Rif” dona la noticia del despatx del Paquete Ciudadelano per
a la ruta Melilla Barcelona amb càrrega de “Palo tintóreo”, llenya tropical per
fer tinys.
El Telegrama del Rif 14-03-1920
El temps a Melilla aquest dia era bo i res feia pensar en l'entrada tan dura de mal temps del dia següent
El Telegrama del Rif 14-03-1920
15-03-1920 Aquest dia, a les 5 del matí salpava el
“Paquete Ciudadelano” de Melilla rumb a Barcelona. També va salpar un altra
veler, la “Isabel” de la matrícula de Cartagena. Als dos vaixells els va
sorprendre una forta tempesta que els va fer naufragar.
El Telegrama del Rif 16-03-1920
La tripulació de l’”Isabel” va poder ser rescatada pel
vaixell francès de nom “Drome” i els conduí a la ciutat d’Orà, on el cònsul
espanyol els va auxiliar, en canvi del “Paquete” mai més se’n va saber res. [2]
El Telegrama del Rif 20-03-1920
Tenim constància del fort temporal de vent i mar pels diaris d’aquells dies.
16-03-1920 Temporal
de ponent a Almeria
La Independencia (Almeria) 16-3-1920
17-3-1920 Temporal a la zona de Múrcia
El Tiempo (Múrcia) 17-3-1920
17 i 18 03-1920
Temporal a Menorca
El Iris 17-03-1920
El Iris 18-03-1920
El Iris 20-03-1920
10-04-1920 Els dies
passaven i a Ciutadella no se’n sabia res del vaixell. El seu armador, Sr.
Rafael Carretero Fedelich havia cursat varis telegrames a ports peninsulars i
del nord d’Àfrica per saber si tenien alguna noticia del “Paquete”. Cap port va
donar cap nova, ni cap pista d’on podía estar el “Paquete”.[3]
Iris 10-04-1920
27-04-1920 Notícia
de la pèrdua del vaixell. “La Voz de Menorca” aquest dia encara no donava per
morts els desapareguts: “…Hacemos fervientes votos para que no
se confirmen las noticias pesimistas que circulan sobre el particular…” Però en l’edició de l’endemà ja confirmava les morts
pel naufragi, així com ho havia fet El Iris el dia anterior:
“…Si bien en nuestro suelto de ayer relativo al particular reflejábamos el más
fatal pesimismo, nos resistíamos sin
embargo, llevados de un buen sentimiento, a dar oficialmente por fallecidos a
los náufragos del “Paquete Ciudadelano”
La Voz de Menorca 27-04-1920
Iris 27-4-1920
La Voz de Menorca 28-04-1920
Picó comentava: “La tripulació estava formada per D. Joan Coll Camps, de 49
anys viudo; nostramo D. Simeón Anglada Triay, de 35 anys casat; mariners: Pere
Gili de 27 anys fadrí; Antoni Anglada Triay, de 30 anys fadrí; Joan Serra de 19
anys fadrí: Guillem Gual de 32 anys
fadrí i s’al·lot de barca Francesc Pons Vinent de 14 anys; tots ells naturals
de Ciutadella excepte Guillem Gual que era mallorquí. “(Francesc Pons Vinent el
dia del naufragi tenia 13 anys, encara no havia complert els 14, havia nascut
el 13 d’abril de 1906)
El patró, Joan Coll Camps, era vidu d’Esperança Carretero Anglada
(Ciutadella 1875-1918), filla del propietari del “Paquete Ciudadelano” Rafael
Carretero Fedelich. Deixà tres fills: Joan, Rita i Esperança.
Patró Joan Coll Camps
Segons Picó: “El nostramo Simeón Anglada deixà vídua a donya Joana Mascaró
amb tres fills petits, Antònia, Joaneta i en Josep.
Nostramo Simeón Anglada Triay
N’Antoni Anglada, mariner,
era germà del nostramo, qui havia de casar-se al tornar a Ciutadella amb la
senyora Àgueda Torrent, havent comprat, per la quantitat de 3500 pessetes la
casa del carrer de sant Rafael nombre 12, que mai arribà esser la seva llar”
Antoni Anglada Triay
Pere Gili, segurament tindria de segon llinatge Pou, era fill de Pere Gili
Terrasa i Maria Pou Sagreras. No hem trobat més informació perquè segurament va
néixer a Artà (Mallorca) l’any 1892 o
1893.
Joan Serra, creim que seria en Joan Serra Sastre, fill de Francesc Serra
Serra i Margarita Sastre Bonet. Va néixer a Ciutadella dia 8 d’agost de 1901.
Francesc Pons Vinent, fill de Francesc Pons Roman i Francisca Vinent
Semidel. Va néixer a Ciutadella dia 13 d’abril de 1906.
Família de Francesc Pons Vinent (el seu pare el segon de l'esquerra i al seu costat la seva mare)
Guillem Gual, nascut a Mallorca, no en sabem el segon llinatge.
[1] Còpia de la
contracta trasncrita per Picó: D. Lorenzo Florit Buils, Alférez de Artillería
Graduado, Ayudante de Marina y Director Local de Navegación y pesca marítima.
CERTIFICO:
Que en esta dependencia de marina existe
un documento que copiado a la letra dice como sigue: “ Contrata a la parte –
Los que suscriben, Armador y tripulantes del pailebot “Paquete Ciudadelano” de
la matrícula de Ciudadela declaran que dicho buque hace las navegaciones a la
parte y por disfrutar los mencionados tripulantes de este beneficio, renuncian
a toda indemnización que les pueda corresponder por accidentes en el mar, según
previene el Artículo diez del real decreto del catorce de octubre último y
regla quinta, de la real orden del veinte y ocho del mismo mes, (para su
aplicación).
Y
para que conste, firman el presente contrato el Armador, tripulantes y dos testigos
ante el Señor Comandante de Marina de esta Provincia en Ciudadela a doce de
Enero de mil novecientos veinte. – El Armador R. Carretero. P.p. P. Carretero
rubricado. – El patrón Juan Coll, rubricado.- Marinero Pedro Gili, rubricado. –
Marinero Antonio Anglada, rubricado.
–Marinero Juan Serra, rubricado. -
Marinero Simeón Anglada, rubricado. Marinero Guillermo Gual, rubricado
(Aquí falta Francisco Pons Vinent, que anava d’al·lot de barca) Visto bueno, Lorenzo Florit Buils, rubricado.
Hay un sello “Ayudantía de marina de Ciudadela”. Y para que conste y a petición del armador
del expresado buque expido el presente en Ciudadela a doce de mayo de mil
novecientos veinte.
Lorenzo
Florit Buils, rubricado. Hay un sello que dice “Ayudantía de marina de Ciudadela”.
Pere Carretero Anglada, fill del propietari,
qui va signar la contrata
[2]Segons Picó: “El 15 de març de
1920, a les cinc del matí i carregat de llenya, abandonà el port de Melilla el
pailebot “Paquete Ciudadelano” amb destí al de Barcelona del que no s’ha tingut
cap més noticia del mateix. Va sortir juntament amb el vaixell “Isabel”, perdent-se
de vista al mateix dia. El vespre es desencadenà un furiós temporal de SO
aciclonat que va fer naufragar l’”Isabel” poguent esser recollida la seva
tripulació per un vapor francès”.
[3] Segons Picó: “A principis del mes d’abril hi havia a
Ciutadella certa inquietud per conèixer el parador del “Paquete Ciudadelano” i
fins el present no s’havia rebut cap noticia del dit vaixell malgrat els
telegrames que havia enviat l’armador
Sr. Carretero a diferents punts de la costa. Se sap que els dies 17 i 18 creuà
la Mediterrànea una forta tempesta, i que en aquells dies van ocórrer altres
naufragis essent impossible aconseguir, ni en la costa espanyola ni en
l’africana, cap noticia referent al “Paquete Ciudadelano” el qual es donà per
perdut amb els seus set tripulants que degueren sucumbir víctimes de l’embravit
mar.”
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada